21 June 2012

untukMu Ya Rabbi


Ya Rabb, Tuhanku,
Penciptaku, Pemberi nafasku,
Pengatur segala urusan hidupku,
Pemberi nikmat bahagiaku,
Penawar duka dan kecewaku,
Penjagaku yang hakiki,
Dan pemilik jiwaku..

Andai nanti Kau panggilku untuk bertemuMu,
Suara dari hatiku berkata, Ya Rabbi;
Ambilah aku dalam keadaan aku yang masih menjadi hambaMu,
Pertemukanlah aku ketika mana hatiku merinduiMu
Hilangkanlah aku dari dunia ketika semangatku teguh memegang taliMu,
Tutuplah mataku ketika air mataku jatuh kerana takut padaMu..

Ya Muntaqim..
Sungguh, Kau Maha Penyiksa dan Penghukum;
Yang punya hak membalas setiap perbuatan dosa,
Sungguh, Kau Mutakabbir;
Maha Megah Yang Memiliki kebesaran,
Benar Ya Rabb,
Kau Al Qadir, Yang Maha Berkuasa atas segalanya,
Benar, Ya Allah.
Allahuakbar; Allah Maha Besar.
Hanya Kau Tuhan Yang Satu,
dan hanya padaMu ku hambakan seluruh hidup,
Bertemankan harapan agar nanti bila aku dipanggil;
Sisa-sisa hitam dan hampas hidupku tidak lagi ku bawa;
Dalam perjalanan dan kembara bertemuMu, Ya Wadud.

Ya Latif, Tuhan Yang Maha Lembut,
Titiskanlah kelembutanMu pada qalbuku,
Agar basah tapak qalbu untuk ku semai cinta;
Untuk ku baja kasih dan rindu,
Agar nanti tumbuh dengan kukuh pohon hidup hanya keranaMu..

Ya Muhyi,
Kau Maha Menghidupkan,
Dan kini aku hidup keranaMu,
Ya Mumit,
Tuhan Yang Maha Mematikan,
Ketika ini suaraku merayu agar nanti;
Aku dimatikan dalam pautan dahan cahayaMu..
Agar nanti bertemu ku dengan Nur dariMu,
Dan jauh dari Nar yang sentiasa ada untuk menunggu...


Amin, Ya Rabbal 'alamin...



No comments: