23 May 2013

Peperangan terhebat

Assalamu'alaikum warahmatullahi wa barokatuh.

Pagi khamis ini, ya, pagi (jam menunjukkan pukul 9 pagi). Sementara menunggu mood kerja datang,
(erk, boleh tunggu kah?), terpanggil untuk bercakap tentang sesuatu.
(Cakap secara santai dan sempoi ya. Pagi2 bukan mood puitis).

Oh ya, berperang? Peperangan? Peperangan yang hebat? --Apakah erti semua ini?

Baiklah.

Anologi mudah diberi. Seorang kanak-kanak yang amat gemar makan aiskrim, tetapi dia tidak boleh makan aiskrim kerana dia demam. Maka, sudah tentulah ianya peperangan yang hebat bagi kanak-kanak itu. Kan?

jadi; apa kaitan aiskrim, dengan tajuk ini? ---Erk. Bukan tentang aiskrim. bukan sama sekali. Tetapi, 'key point' nya sama seperti aiskrim tadi.

Kita telah 'terbiasa' melakukan sesuatu perkara. Kita suka sesuatu perkara; tetapi perkara yang disukai itu akan menyebabkan 'sakitnya' hati dan iman kita. ---Ini peperangan yang terhebat! Seseorang itu perlu berperang dengan kesukaannya, demi untuk mengelakkan sesuatu yang tidak disukai oleh Yang Maha Kuasa.

Contoh mudah; (kesukaa yang dialami oleh si pembebel ini).

Suka apa, ya? benda lagha. apakah ianya? nah! ini!

-Berjalan jalan (window shopping/buang masa)
-Bergaya gaya, berconteng conteng muka (perasan glamour)
-Menonton wayang (Kaki wayang sungguh)
-karaoke (erk.)
-Music! (Irresistable. sungguh. music itu; a part of art. erk!)
-Fast food. Especially kentang McD, dan sundae. (TT___TT)
-suka buat benda bukan bukan yang pelik.
(erk. contohnya; ? --lari dari kolej bila tertekan? Lari?-- berjalan seorang diri mencari ketenangan, kononnya)

Ok. cukuplah contoh setakat itu. hah. nampak tak segala kesukaan ini mendatangkan 'demam' pada hati?
Semua perkara kesukaan itu adalah punca tenatnya hati. : |

Apa yang kita dapat bila 'melayankan' kesukaan itu?

Jalan jalan; kalau sambil berjalan bermuhasabah, tidak mengapa. Sehingga kini kesukaan ini masih ada. Tetapi, dalam 'keadaan' yang berbeza.
Apa yang perlu diperangi adalah berjalan jalan buang masa hingga segala tuntutan agama dibuat sambil lewa. :(

bergaya gaya (bergaya lah sangat. entah apa-apa je sebenarnya kan) / berconteng muka 
(bermekap mekapan). Apa yang kita dapat? wahai diri dan juga wanita, tabarruj itukan mengundang banyak 'mata-mata jahat'. Bergaya yang tak kena pada syariat, itukan mendedahkan diri dari menjadi 'tangkapan'. Kita mahu jadi plastik? --dahulu si pembebel ini juga seperti seorang plastik. Namun, Alhamdulillah. Dia telah membuka mata dan jiwa. syukur. Dan hingga kini, masih berperang dengan kesukaan ini.
(syaitan tidak akan berhenti memanggil. Namun hati ini kuat bila mengingatkan Kasih Ilahi.)
"Bukan aku tak boleh bergaya/melawa, nanti dengan suami lah. kan dapat pahala lagi." --kan? Sweet kan Allah. Dia sentiasa nak bagi kita pahala. :)

Menonton wayang; eh. Berdosa kah tengok wayang? Tak boleh kah?
"Tiada hukum mengatakan menonton wayang itu haram. tetapi, bila masuk dalam panggung wayang, kita nampak banyak perkara halal atau haram?" ---boleh jawab soalan ini, kan?
"Bila nampak, kita biarkan, seperti kita merelakan perkara haram itu berlaku." --nanti bila ditanya nanti, apa jawapan kita? Nak jawab apa denganNya bila Dia tanya kenapa kita tidak buat apa-apa sedangkan, kita sedar. tanggungjawab kita "amar ma'ruf nahi mungkar". : |
---Perkara ini merupakan musuh utama! sukarnya mujahadah hanya Dia sahaja tahu. seorang kaki wayang, yang selalu teruja dengan filem2 baru, seperti ditarik2 untuk menontonnya pada hari pertama ia ditayangkan, namun dia tahu. dia ada sesuatu Yang lebih tertinggi, yang lebih Utama; untuk diutamakan. Moga lemahnya hati ini tidak terus meruntuhkan iman. sungguh, ianya peperangan yang terhebat!

karaoke? --dapat apa? dapat buang masa. noktah. Bila terpanggil oleh angin yang menarik-narik ke situ;tampar diri laju laju. "amalan dah banyak sangat sampai masa tu terlebih-lebih untuk dibuang?".
Kena berkasar begitu. baru rasa tertampar. hebatkan peperangan ini?

Music? --tak boleh dengar music kah? tak boleh berhiburan? bukan! bukan! bukan itu maksudnya. peperangan dengan musik ini adalah ketika kita berperang dengan musik yang melalaikan. "melalaikan"?
Cliche bunyinya. Ya. tahukah anda, musik/hiburan adalah pembunuh utama hati? (erk). bila obses dengan musik, akan jadi gila konsert. erk. kelab malam, juga kan? hanyut pula dengan bunyi bunyian hingga lupa Tuhan? hah. itulah yang diperangi! Music; a part of art. ya. saya suka music. cakap je, semua genre boleh terima. Oldies, RnB, hiphop, metal, alternative. TT___TT banyaknyaaaaa favourite band, favourite song. TT__TT . saya suka seni. seni jiwa saya, dan peperangan ini dilancarkan kerana cinta pada Ilahi. tukarlah. jadikan musik dan seni itu; mengingatkan manusia pada Rabbul 'Izzati. Indah begitu kan? ---walaupun hebat mujahadah ini, namun kita perlu terus gagah! ya! gagah!


Fast food? McD? --- Hebat! ini hebat! fast food lain, rasanya tiada masalah. tetapi, McDonald's... Allahurabbi. Sungguh ianya hebat. Pada permulaan peperangan, seperti mahu menampar-nampar wajah sendiri. Namun, Alhamdulillah. walau belum setahun, dah agak lama. Memandang McD dengan pandangan "kau apahal?". Hah. Bila rasa teringin, cepat-cepat tampar diri; "Dah banyak kau tolong bunuh saudara kau sendiri. nak bunuh lagi?" -gulp- pembunuh kah? --terdiam--

Itulah; sedikit contoh tentang peperangan. Perkara akhir itu, tak perlu lah dibebelkan. bila emosi menguasai, kewarasan ditolak tepi. Astaghfirullahal'azim. Buat apa cari bahaya bila tertekan, sedangkan ada bahagia yang sentiasa menenangkan? Bila tertekan, ambil wudhu'. solat. doa. Kan tenang? --sungguh, ia tenang. kan?


Jadi, kesimpulannya?

"teruskan berjuang dan berperang! kemenangan itu walaupun tidak besar, tetapi cukuplah bila kita berjaya meletakkan Yang Tertinggi dalam hati, melebihi semua isi dunia, termasuk manusia." --erk. manusia?

hurm.

fitrah. bila rasa 'suka' sesama manusia. --tapi ingat! kita kan sedang bermujahadah!

"Allah pemilik semua hati. mahu hatinya, minta padaNya". noktah.
(lari dari contoh di atas sebentar).

Maka, selamat berjuang ya. ingat! Allah sentiasa dekat. malah lebih dekat dari urat leher kita!
(Surah Qaaf, 50:16)




2 comments:

Adinda Baizura Mazlan said...

"Allah pemilik semua hati" suka statement ni :)

Farah Mn said...

indeed. Dia Pemilik semuanya. kita je, x sedar diri. T_T