08 August 2012

Doa Mustajab

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.



Salam sejahtera sahabat semua. :) Baiklah. Di sini, saya ingin berkongsi sesuatu berdasarkan apa yang dibaca. (Hope tak plagirise. Huhu)

Berbicara tentang doa, kita semua tahu apa itu doa. Doa adalah bentuk komunikasi kita dengan Pencipta kita, Allah SWT. Sebagai hambaNya, adalah menjadi satu keperluan bagi kita untuk berdoa kerana doa adalah permohonan yang dipanjatkan daripada kita kepada Allah Yang Maha Tinggi. Doa terbahagi kepada tiga jenis iaitu:

1. Berbentuk mentauhidkan Allah disamping memuji-Nya.
2. Memohon daripada Allah keampunan, rahmatNya, dan untuk mendekatkan diri kepadaNya.
3. Memohon kepada Allah SWT untuk keperluan dunia seperti meminta harta, ketenangan, dan sebagainya.

Mengapa kita berdoa? kerana tiada daya dan upaya kita untuk melakukan apa-apa tanpa izin dan kuasaNya. Apakah kita mampu untuk berjaya jika Allah tidak mengizinkannya? Sudah tentu tidak. Maka, kita berdoa agar dikurniakan kejayaan setelah sesuatu itu kita usahakan. Tapi, harus diingat! Doa harus disertai dengan usaha! Doa tanpa usaha adalah sesuatu yang sia2. Sama-sama kita ingat ya.

Allah SWT berfirman dalam surah Al Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentangKu, sesungguhnya Aku dekat. Aku menyahut doa orang yang berdoa, tatkala berdoa kepadaKu, justeru sahutlah seruanKu.

Subhanallah.. Sesungguhnya Allah dekat dengan kita.. Yang jauh, hanya kita. Kan? :(

Baiklah, berdasarkan apa yang dikongsi oleh Ustaz Zahazan dalam buku kecil yang bertajuk "Andainya engkau tahu", terdapat beberapa petua doa makbul. Petua-petuanya ialah:

1. Berdoa dengan ikhlas kepada Allah SWT.
2. Memulakan doa dengan pujian kepada Allah SWT dan selawat ke atas Rasulullah SAW.
3. Mengakhiri doa dengan pujian kepada Allah SWT dan selawat ke atas Baginda Rasulullah SAW.
4. Bersungguh-sungguh ketika berdoa, menghadirkan hati, dan meyakinkan diri pada penerimaannya oleh Allah SWT.
5. Berdoa dengan khusyuk dan rendah diri; sabar; penuh pengharapan; dan mengangkat kedua tangan.
6. Sentiasa berdoa; sama ada susah atau senang
7. Tidak berdoa tentang keburukan; tidak mendoakan keburukan orang lain.
8. Tidak berdoa di tempat maksiat.
9. Merendahkan suara
10. Berdoa dengan mengulangi "Ya Rabb" sebanyak 3 kali.
11. Menghadap ke arah kiblat.
12. Berdoa dalam keadaan berwuduk.
13. Bertaubat kepada Allah SWT sebelum memohon hajat.
14. Tidak bersajak dalam doa; menggunakan ayat yang ringkas tetapi penuh bermakna
15. Menyeru Allah dengan nama-namaNya yang mulia.
16. Makan dan minum dari sumber yang halal.
17. Melakukan usaha menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran
18. Berdoa untuk diri sendiri sebelum mendoakan orang lain.
19. Menghimpunkan anak jari kesemuanya kecuali ibu jari
20. Mengaminkan doa dan menyapu muka dengan tangan setelah selesai berdoa.

Subhanallah.. Ternyata, sebelum ini saya sendiri tidak tahu akan petua-petua ini. Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan untuk kita tahu, dan semoga kita dapat mengamalkan. insyaAllah. :)

Seterusnya, saya ingin berkongsi tentang Doa Mustajab. Doa Mustajab yang dimaksudkan di sini ialah doa yang Allah SWT memberikan kelebihan berdasarkan kepada beberapa situasi. Antara doa mustajab yang dapat saya kongsikan di sini ialah:

1. Mendoakan saudara Muslimnya tanpa diketahuinya.

- Diriwayatkan daripada Abu Darda' r.a, Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud;
Apabila seorag muslim mendoakan saudaranya tanpa diketahuinya, Malaikat akan berkata "Bagimu juga seperti yang engkau doakan" (Riwayat Muslim)

-Islam amat mementingkan hubungan persaudaraan dan sifat pemurah dalam diri seorang Muslim, kerana Allah itu Maha Pemurah. Jadi, jika seseorang muslim mendoakan kebaikan kepada saudara muslim yang lain, kita juga akan peroleh ganjaran daripada doa itu. Subhanallah.. Allah Ar Rahman.. Maha Pemurah.. Betapa indah cintaNya pada kita.. Semoga kita sentiasa mendoakan kesejahteraan saudara-saudara Muslim yang lain, mudah-mudahan kita peroleh kesejahteraan. InsyaAllah.

2. Doa orang yang dizalimi.

-Rasulullah SAW telah bersabda kepada Mu'az ketika menghantarnya ke Yaman:
Maksudnya; Berwaspadalah dengan doa orang yang dizalimi kerana tiada pendinding antaranya dengan Allah. (Riwayat Al Bukhari)

-Sebagai manusia, kita tidak dapat lari dari sifat lemah, dan sifat kuat. Dan kita lihat sekarang, banyak penindasan berlaku keatas golongan yang lemah. Banyak kezalima berlaku keatas mereka. tetapi sesungguhnya, Allah amat menjaga hambaNya. Allah Al Wali, Maha Pelindung, Al Hafiz, Maha Penjaga. Jika kita dizalimi mereka yang kuat, berdoalah. Kerana Allah sentiasa dekat dengan kita, insyaAllah, Allah makbulkan doa kita. :')

3. Doa ibu bapa kepada anak-anak.

-Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
Tiga doa yang mustajab; tiada keraguan lagi; Doa ibu bapa kepada anaknya..
(Riwayat Ath Tabhrani)

-Kedudukan ibu bapa amat tinggi di sisi Allah kerana mereka telah diberikan amanah utk mejaga anak-anak yang akan menjadi tonggak dalam memakmurkan dunia dengan akhlak islam yang mulia. Jadi sahabat semua, doa ibu bapa kita merupakan antara doa yang mustajab.. Sama-sama kita jaga mereka, jaga hati mereka, dan sayangi mereka sebagaimana mereka menjaga dan menyayangi kita.. Syurga anak di bawah telapak kaki ibu. ingat tu! :')

4. Doa orang yang bermusafir.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
Tiga doa yang mustajab; tiada keraguan lagi; Doa ibu bapa, doa orang yang bermusafir.
(Riwayat Abu Daud)

-Allah sentiasa menjaga hambaNya. :') Tidak kira bila dan di mana, dan doa hambaNya yang sedang bermusafir juga merupakan antara doa mustajab. Subhanallah, betapa indah cintaMu dan kasihMy kepada kami Ya Ilahi.. :') Allah amat sayangkan kita. Kan? Sama-sama kita gunakan peluang semasa bermusafir itu untuk berdoa, insyaAllah, doa kita diperkenankan olehNya. insyaAllah.

5. Doa orang yang berpuasa.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
Tiga doa yang mustajab; doa orang yang berpuasa sehingga dia berbuka.
(Riwayat Ath Tabhrani)

-Puasa merupakan amalan yang disukai Allah da Rasulullah. Bukan sahaja di bulan Ramadhan, kita telah sedia maklum bahawa banyak ganjaran pahala yang kita boleh perolehi melalui puasa-puasa sunat yang lain. Subhanallah, selain dari mendapat ganjaran pahala berpuasa, Allah juga telah menghadiahkan bonus kepada kita iaitu doa yang mustajab. :') Allah Ar Rahman..

6. Doa anak yang soleh.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda:
Apabila seseorang manusia mati maka terputuslah amalannya melainkan tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya. (Riwayat At Tirmizi)

-Selagi kita punya nyawa, selagi itulah kita sebagai hambaNya berusaha mencari redhaNya dan mengumpul pahala sebanyak yang boleh sebagai bekalan untuk kita di sana nanti. Namun, bila Allah telah menjemput kita, tiada apa yang dapat kita lakukan lagi. InsyaAllah,sama-sama kita berdoa, agar kita dikurniakan anak yang soleh, bagi mendoakan kita apabila kita telah berada di sana nanti. Aamiin Ya Rabb..

7. Doa Orang yang khatam Al Quran.
Abdullah bi Mas'ud berkata:
Sesiapa yang khatam bacaa Al Quran maka baginya doa yang mustajab.
(Fadhail Al Quran oleh Qasim bin Salam)

-Imam An Nawawi dan Imam Ahmad mengatakan, berdoa selepas khatam membaca seluruh Al Quran amat digalakkan. Oleh kerana kedudukan doa yang tinggi, maka disunatkan berdoa untuk kesejahteraan diri, sesama Muslim, dan sebagainya.


Baiklah sahabat semua, itu di antara apa yang dapat dikogsi bersama tentang doa yang mustajab. Saya kongsi berdasarkan apa yang saya baca dalam buku kecil "Andainya engkau tahu" susunan Ustaz Zahazan dan Almy Asenar. Sebenarnya, ada lagi penerangan dan ilmu2 yang amat berguna untuk kita terdapat dalam buku tersebut.

Di bawah merupakan gambar buku tersebut. So, boleh lah beli ya. ^^ Murah dan kecil. Ringkas, macam nota ringkas SPM. hehe,




Jadi, setakat ini dahulu perkongsian yang dapat dikongsi bersama. Sebelum ini mungkin kita tidak sedar dan mensia-siakan keadaan2 di atas. Diharap, dengan perkongsian ini, sedikit sebanyak dapat membantu sesama kita. insyaAllah. :) Semoga kita sentiasa terus istiqamah dalam melakukan sesuatu amal dan kebaikan, semoga kita terus berdoa tanpa putus asa, kerana doa itu senjata orang mukmin. Doa itu penghubung kita dengan Al Khaliq, doa itu kunci segalanya. Tanpa doa, usaha kita hanyalah sia-sia. Tanpa doa, mungkin kita akan semakin jauh dan jauh dariNya. InsyaAllah, semoga kita terus berdoa, dan berdoa, moga Allah redha akan perjuangan kita, moga Allah sentiasa merahmati da memberkati kehidupan kita.

Aamiin Ya Rabb..


Jumpa lagi dalam entry yang seterusnya, wassalam. :)



2 comments:

nur idzatul mahfudza said...

salam dear, bru terperasan awk de blog.sukernyer visit blog awk. pnuh info,tazkirah,renungan, peringatan dan semualah..kiter follow blog k. klu sudi jenguk la blog kiter yg tak seberapa tue..=( blog kita biasa2 jer..-idzatul mahfudza-

nur idzatul mahfudza said...

salam dear, bru terperasan awk de blog.sukernyer visit blog awk. pnuh info,tazkirah,renungan, peringatan dan semualah..kiter follow blog k. klu sudi jenguk la blog kiter yg tak seberapa tue..=( blog kita biasa2 jer..-idzatul mahfudza-