02 January 2011

Aku Mahu Pulang

Tiba tiba, teringat lagu Aku Mahu Pulang yang satu ketika dulu agak popular. Lagu yang dinyanyikan oleh kumpulann Amuk. Apa yang aku tau pasal lagu tu? daripada lirik tu, and daripada yang aku dengar dari orang, lagu tu berkisahkan tentang seorang manusia yang satu ketika dahulu seorang penagih. Dah masuk penjara, dah keluar dari penjara, and manusia tersebut sedar dan insaf akan kesilapan dia dulu.

ok, ni lirik lagu tu. Bila baca dari lirik pun, dah dapat agak cerita disebalik lagu ni.

Gelap malam,
pasti terang
Sang mentari,
pasti datang
Kesesatan,
perjalanan
Rahmat tuhan,
menentukan

Berikan ku masa,
mencuci dosa
Aku kan pulang,
menebus usia
Di musim berlalu,
sepi memburu
Memaksa perindu,
meruntuhkan nafsu

Dengan khayalan
sebuah kehidupan
Jarum suntikan,
menjadi pegangan
Menjadi buruan


Terimalah kembali,
wajah ini
Jangan terus membenci,
sampai mati
Sedang hari berganti,
kau mengerti
Sedang masa berganda,
kau merasa

Aku manusia,
pelakon cerita
Di pementasan,
alam ciptaannya
Bukan sengaja,
melanggar arahan
Kadang terlupa,
watak dan peranan
Aku manusia..

Kan? Lirik ni menceritakan tentang seorang manusia yang pernah menjadi mangsa najis dadah. Dan dia kembali untuk mencari penerimaan dan mencari jalan hidup yang betul. Bila bercakap pasal ni, persoalan nya, bagaimana penerimaan orang terhadap dia? Susah kan. Mesti ada yang dah x percaya kan dia lagi. Mesti ada yang masih anggap dia jahat macam dulu lagi. bagaimana penerimaan masyarakat? keluarga? sahabat?

(Ok, before bercakap dengan lebih lanjut,ingin ditegaskan disini, bhw entry ni tak ada kena mengena dengan sesiapa. Entry ini umum. Hanya tafsiran dari lirik lagu. Tafsiran dan pendapat peribadi. Kalau ada yang tak setuju atau nk cakap apa apa, silakan. :) )


ha, berbalik pada soalan penerimaan itu tadi. bagaimana? Tepuk dada, tanya selera. Kan? Lain manusia, lain caranya. lain hatinya. Kita tak boleh anggap semua manusia sama. kalau kita dapat terima seseorang seperti ini, tak bermakna orang lain pun boleh menerimanya. Entah lah. Cuba bayangkan apa yang dia rasa. Cuba letak kan diri dalam keadaan dia. Cuba bayangkan kita adalah dia. Kalau lah semua manusia berjaya membayangkan, dan berjaya memahami keadaan tu, mesti tak ada masalah.

Lagu ni berkaitan dgn penagih. tapi, apa yang aku ingin ceriakan disini, bukanlah hanya itu. macam maccam jenis manusia yang ada di dunia ini. Macam macam jenis salah dan dosa yang manusia pernah lakukan. Kan? Lagu ni hanya sebagai contoh. Sama sama lah kita fikirkan. Dan renungkan seketika. Bagaimana kalau kita yang menjadi seperti mereka. Apakah yang kita rasa?

Tak ada manusia sempurna.

Kalau sekarang kita baik, adakah baik itu akan kekal sampai kita mati?

Kalau sekarang seseorang tu jahat, adakah dia akan jahat selamanya?

kesimpulannya, keduanya adalah sama.

Yang baik, bila bila masa akan bertukar arah.

Dan yang jahat, bila bila masa juga akan berubah.


Segalanya terletak pada kuasa Yang Maha Esa.


Aku bercakap tentang entry ini, kerana aku juga manusia. Aku juga ada dosa, ada silap dan salah. Pada yang membenci aku, terpulang. Aku sedar siapa aku. Aku sedar diri aku. teruskan berfikir begitu jika itu yang buat kamu selesa. Teruskan. Aku mengaku kadang kadang aku sedih. Terpulang pada si pemikir. Teruskan pemikiran begitu andai kamu bahagia.








Hidup sentiasa berputar. tak sentiasa kita di atas. tak selamanya kita di bawah.

Salam, :)











2 comments:

The Blogger said...

ohh..saye suke entry farah nih..
^_^
thx farah sbb entry nih m'bantu kite..

Farah Mn said...

U're welcome,, huuu~
tade ape sgt pun ummi,, sekadar meluahkan rasa,,