30 December 2010

Kerana DIA, Maha Mengetahui.

Ajal maut; Jodoh pertemuan; Semua itu ketentuanNYA. Ketentuan yang telah ditulis, yang telah tersurat. Dan hanya Allah, Yang Maha Mengetahui segalanya. Hidup ini sentiasa adil.
Jangan sekali mengucapkan ungkapan "Hidup ni tak adil". Biarpun hidup tak sentiasa jadi seperti yang kita inginkan, tetapi, sesungguhnya Allah telah menyediakan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Putaran roda dalam kehidupan menjadikan hidup ini adalah adil. Ketawa lawannya menangis. Suka lawannya duka. kejayaan lawannya kegagalan. Bila kita ketawa, kita akan menangis. Bila kita berjaya, satu hari nanti kita akan gagal. Tapi, disebalik tangisan dan kegagalan itu, kita juga akan kembali ketawa dan berjaya juga. Roda sentiasa berputar. dan manusia tidak selamanya berada di atas, mahupun di bawah.

Itulah bukti, bahawa hidup ini adil. Allah Maha Adil. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba hambaNYA. Setiap kesedihan akan dihadiahkan dengan kegembiraan, dan setiap kegembiraan itu akan diselitkan dengan kesedihan. Supaya, kita tidak jauh dariNYA. Supaya kita sentiasa mencari ketenangan dariNYA. Supaya kita mencari jalan untuk dekat padaNYA.

Allah Maha Mengampuni. Selagi nyawa masih ada, selagi itu kita masih berpeluang untuk memohon keampunan dariNYA. Biar apa pandangan orang lain terhadap kita. Kita tidak akan berjaya untuk mengawal pemikiran dan pandangan setiap hamba Allah yang ada di dunia ni. Walau apa pun kehidupan yang kita pernah lalui, sesungguhnya, Allah sentiasa bersama kita.


Jodoh. Semua orang tau, Jodoh pertemuan, Allah tentukan. Cuma bila dan siapa, kita memang tak akan tau sehinggalah sampai masanya. Setiap manusia, ada hati dan perasaan. Wujudnya perasaan sayang dan cinta yang ada dalam hati, memang tak dapat kita nafikan. Sebagai manusia yang normal, perasaan begitu ada dalam hati kita. Ada yang bercinta, tapi tak kesampaian. Ada juga yang dah kahwin, tapi terputus juga di tengah jalan. Bila fikir balik, memang lah takut. Sebab, kita tak tau apa yang akan berlaku. kan? tapi, apa pun, kita kena sentiasa ingat. Kerana DIA, Maha Mengetahui. Kuatkan hati, kuatkan semangat. Walau macam mana jatuh sekalipun, Allah sentiasa ada. Kita sebagai hambaNYA,hanya mampu sentiasa berdoa. Doa, supaya kita dekat denganNYA, dan diberi ketenangan.. Soal hati dan perasaan, dan cinta, Kuatkan dalam hati and percaya, that ALLAH knows and see everything.




"Doa ketika jatuh Cinta" .
(Sumber copy dan paste dari facebook "Kumpulan Doa-Doa Islam Sehari-hari" ), untuk panduan diri sendiri, juga semua..)




Allahu Rabbi,
aku minta izin
Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
Hingga membuat lalai akan adanya Engkau

Allahu Rabbi,
aku punya pinta
Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allahu Rabbi,
izinkanlah
Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan cinta-Mu
Dan membuatku semakin mengagumiMu

Allahu Rabbi
Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
Pertemukanlah kami
Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu
Allahu Rabbi,

pintaku yang terakhir
Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu

Amiiinnn.......




Pesanan buat diri sendiri; DIA Tahu apa yang terbaik buat HambaNYA.

"Don't despair and never loose hope; cause Allah is Always by ur side. insyaAllah"

2 comments: