28 December 2010

Dua Kosong Satu Satu


Assalamualaikum,,

Dua Kosong Satu kosong bakal mengundurkan diri; Dua kosong satu satu pula yang akan menggantikan nombor tahun dalam kalendar.

From 2010; We are now moving to 2011. Angka yang baru. Tahun yang baru. Hari yang baru. Tarikh yang baru. Menandakan bahawa kita sudah semakin meningkat dewasa, dunia dan kehidupan juga sudah semakin meningkat dewasa. Angka bakal bertambah, bagaimana pula dengan pengisian manusia? tak perlu bercakap tentang orang, tepuk dada tanya selera.

baiklah.

Pengisian tahun dua kosong kosong satu bagi farah mn; kehidupan yang baru. Definisi kehidupan adalah sangat luas, dan tidak terikat dengan mana mana sempadan. Segala apa yang berlaku sepanjang kita bernafas di dunia ini, itulah kehidupan. Memang benar, kehidupan adalah berkaitan dengan takdir dan ketentuan Allah. Sebagai manusia, kita tidak ada hak dan kemampuan untuk mengubah ketentuan dan takdir itu. Allah lebih mengetahui apa yang baik untuk kita. Tetapi, manusia itu sendiri yang menggerak kan kehidupan itu. Kan? Untuk tahun 2011 yang bakal menjelma ini, semoga kita menggerakkan kehidupan itu dengan baik dan tenang, dan tidak tersasar dari jalan unutuk menuju keredhaanNYA.

Walau siapa pun kita, walau bagaimanapun bentuk kehidupan kita, masih belum terlambat untuk kita mula menggerakkan bentuk kehidupan yang baru. InsyaAllah~

"Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan".


Segalanya bermula dari hati yang ada dalam diri kita sendiri. Tepuk hati, tanya minda.

Aku juga manusia, sama seperti kalian. Tidak lepas dari melakukan dosa dan kesilapan, sangat jauh untuk sempurna. Apa yang aku harapkan dalam kehidupan yang akan datang, (tak perlu tunggu 2011 untuk hadir), setiap masa yang akan muncul dalam kehidupan ini, adalah masa yang membawa aku untuk menjadi manusia yang lebih baik dari sebelumnya. Untuk mengharap memang senang, tapi, untuk menjadikan ianya nyata; Sangatlah sukar. Kan? Mampukah aku? Mampukah kita?

InsyaAllah;


Sentiasa ingat dan berpegang teguh denganNYA. Jauhkan perasaan dan perkara yang membuatkan kita jauh dariNYA, InsyaAllah, DIA akan sentiasa bersama kita. Allah Maha Besar. DIA yang menentukan segalanya dalam kehidupan. Untuk mengharapkan kehidupan yang baik, harus bermula dengan niat dan hati yang baik. Serta doa yang baik.

Ini pesanan aku kepada diri sendiri. Juga untuk ingatan bersama.


hari, bulan dan tahun tahun yang telah pun berlalu tidak dapat berbuat apa apa kepada kita sekarang. Tak kan boleh kita kembali pada tarikh itu dan perbetulkan apa yang salah.


"Buang yang keruh, ambil yang jernih".

"Yang elok jadikan tauladan, yang jahat jadikan sempadan"


Hidup sentiasa berjalan kehadapan. Semoga tahun 2011 ini menjadi tahun yang lebih baik buat kita. Mudah mudahan.


Amin~


:)



3 comments:

broSENZA~ said...

lawak la ko nie~ tegelak2 ak bace,, ahaha,, ak kat ofis, nk bkk fb takleh, bkk blog ar~ haahahhaa

Farah Mn said...

Ape yg lawak? huu,,, kau ni,,
aku menulis setulus hati kau tau x,,

broSENZA~ said...

lawak cuz, ntah,, cam lawak sgt!! wakakaka,, tergelak2 dow,, ari ni pown gelak2 gak! kah3