08 February 2012

Tentang dahulu, sekarang dan sahabat

Lima tahun lalu;
Seseorang; sahabat;
Dia pernah cakap;
"Mungkin, enam tahun lagi, awak akan jumpa sesorang yang betul2 ditakdirkan untuk awak"

Awak pergi.
Saya terpinga pinga.

Kenapa awak cakap macam tu.
Sedangkan awak tahu situasi saya masa tu.

Dan saya..
Saya teruskan dengan hidup saya.
Saya memberontak dengan diri.
Saya sendiri yang mencipta jalan ketika itu.
Jalan entah apa apa.


Dan sekarang
Saya sendiri yang terdiam.
Bila terfikir tentang jalan hidup saya dahulu.


Mungkin;
Saya sangka saya dah jumpa orang itu.
Mungkin;
Saya sangka orang itu untuk saya.

Tapi;
Hanya Tuhan yang tahu semuanya.
Tuhan lebih berkuasa,
Saya silap.
Saya ingat saya bahagia;

Rupa-rupanya,
Orang itu bukan untuk saya.
Orang itu pergi dari saya.

Saya tahu, orang itu akan bahagia tanpa saya.
saya tahu, saya tak akan mampu buat orang itu bahagia.
Kalau tidak; mesti orang itu ada. kan?
Tak akan pergi.


Buat sahabat;

"Sekarang tahun ke lima. Semoga apa yang awak doakan jadi realiti"
"Saya penat"
"Saya betul betul penat"
"Dari awal hidup saya, sampai sekarang; saya penat"
"Saya tahu, tak semua yang kita impikan jadi kenyataan"
"Tak semua kita harapkan akan terjadi dalam hidup kita"

Saya bukan tak kuat!
"Kadang kadang saya kuat"
Tapi,
"Kadang kadang saya rasa saya kalah"

Dan, yang penting,
"Saya tetap kena teruskan. Kan?"


"Terima kasih. Sebab kata-kata awak lima tahun yang lepas"
"InsyaAllah, saya akan teruskan jadi kuat"

"Awak cakap, bila orang sayangkan seseorang, dia akan sayang seadanya. Dan terima sepenuhnya, walau siapapun kita dahulu"
"Ternyata sekarang; orang itu bukan seperti yang saya impikan. Angankan"


Ternyata orang itu bukan untuk saya.
Kan?



Sekarang;
"Saya tahu, saya tak perlu kacau awak"
"Awak hilang; saya hilang tiba tiba"
"Saya buat awak macam pelampung"
"Bila saya lemas, saya cari"
"Saya tahu saya kejam"


"Tapi, awak tak pernah marah saya"
"Biarpun baru-baru ni, sekali kita bercakap; tapi awak tak marah"

"Saya tahu saya bukan sahabat yang baik"
"Tapi walau apapun yang terjadi dalam hidup saya, awak tetap sahabat saya"




"Hanya awak tahu siapa awak"
"Awak tak pernah jadi seorang yang hadir dan pergi sebagai kekasih dan bekas kekasih"
"Tapi awak tetap pernah jadi sesorang dalam hidup saya"




Terima Kasih, Sahabat.


"Walau seberat mana dugaan, InsyaAllah. Saya boleh. Allah tak kan menguji hambaNya lebih dari kemampuan mereka. kan?"

No comments: